Borussia Dortmund - Herta BSC - Reisverslag uit Dortmund, Duitsland van Rik - WaarBenJij.nu Borussia Dortmund - Herta BSC - Reisverslag uit Dortmund, Duitsland van Rik - WaarBenJij.nu

Borussia Dortmund - Herta BSC

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

09 Maart 2008 | Duitsland, Dortmund

Vrijdagavond ben ik naar de voetbalwedstrijd Borissia Dortmund – Herta BSC geweest. Wat een ervaring! Wat is het Westfalenstadion ongelofelijk mooi en groot!! Op de weg naar het stadion kom je er achter hoe erg voetbal in deze stad leeft. Duizenden mensen lopen van alle kanten naar het stadion, bijna allemaal in het geel-zwart gekleed. Om de honderd meter staat een fankraampje met spulletjes van Borussia Dortmund. Ook staan er veel kraampjes waar supporters bier en braadworst kunnen kopen.

Rondom het stadion ziet het geel-zwart van de mensen. Prachtig om te zien! Na een paar minuten in de rij te hebben gestaan kan ik het stadion in. Het is nu 19.45 uur en de wedstrijd begint om 20.30 uur. Ik ben expres zo vroeg gekomen omdat ik nog even wil rondkijken. Dat ‘even’ rondkijken is er niet bij. Het stadion is zo ontzettend groot dat ik er wel 2 uur in rond kan kijken. De meeste tribunes zijn nog vrij leeg. Alleen de sta-tribune, achter een van beide doelen, is al helemaal vol. Van boven tot bededen, van links naar rechts staan tienduizenden supporters in het geel-zwart te zingen en te zwaaien met hun vlaggen.

Wanneer de tegenpartij het veld betreedt worden zij getrakteerd op een flink fluitconcert van de Dortmund-aanhang. Wanneer enkele minuten later de thuisploeg het veld oploopt schalt er muziek uit de boxen en gaat er een oorverdovend gejuich en geklap door het stadion. Kippenvel!

Ongeveer minuten voor aanvang van de wedstrijd, alle spelers zijn inmiddels weer van het veld afgegaan en staan in de catacomben klaar, wordt het nummer ‘you never walk alone’ gedraaid. Ruim zestig Borussia-fans lopen het veld op, allemaal met een grote vlag. Bij het refrein staat iedereen in het stadion op en zingt uit volle borst mee. Iedereen die een vlag heeft zwaait daar mee en ook op het veld worden de vlaggen heen en weer gezwaaid. Prachtig om te zien.

Wanneer de spelers even later het veld oplopen staat het veld nog steeds vol met mensen die met een vlag zwaaien. Volgens mij krijg je daar als thuisploeg echt een enorme kick van en sta je al met 1-0 voor voordat de wedstrijd begint.

De wedstrijd zelf wordt een spannende wedstrijd. Ik zit op de lange zijde, ongeveer op de hoogte van het doelgebied. Vanaf mijn positie heb ik een prima zicht op de wedstrijd. Beide ploegen zijn in de eerste helft gelijkwaardig, veel kansen zijn er niet. Vlak voor rust komt Borussia op een voorsprong. Het stadion ontploft werkelijk! Maar na de pauze wordt Herta BSC sterken. Even later maken de bezoekers gelijk. Als er ruim zestig minuten gespeeld zijn gebeurd er iets bijzonders. Na overleg met de assistent scheidsrechter trekt de scheidsrechter een rode kaart voor een van de spelers van Herta. Waarom weet niemand. Maar na hevige protesten van zowel de spelers als de trainer wordt de rode kaart ook zo weer ingetrokken! De wedstrijd gaat gewoon verder met 11 tegen 11. Vanaf dat moment is het geen minuut meer rustig geweest in het stadion. Bij elk balbezit van Herta schalmt er een hels fluitconcert door het stadion.

Uiteindelijk krijgt Dortmund nog een aantal kansen op de 2-1 maar er wordt niet meer gescoord. Teleurgesteld verlaten de fans het stadion. Ze zijn niet alleen teleurgesteld maar ook boos. Woedend! Op de scheidsrechter, die wel erg in het nadeel van de tegenpartij floot. Zelf vind ik de 1-1 wel een terechte uitslag. Met een voldaan gevoel loop ik terug richting de tramhalte. Ik heb een leuke wedstrijd gezien in een prachtig stadion met een onwijze sfeer. Wat wil je nog meer?!!

  • 09 Maart 2008 - 15:09

    Charlotte:

    1-0 voordat de wedstrijd begint???!
    Ik herinner me toch echt nog altijd een zinnetje van J.T ;)

  • 09 Maart 2008 - 15:55

    Jan:

    Nou Rik, na het lezen van je verslag moet je t.z.t. (zeker weten)maar 2 extra kaartjes regelen voor een mooie thuiswedstrijd van B-D. Dan zijn Menno en ik van de partij.
    Gr. Jan

  • 11 Maart 2008 - 06:15

    Flügel:

    Vet cool!!!
    Zal wel erg leuk geweest zijn Rikje! :D
    Mooi verslag ook...
    Laterzzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Dortmund

Rik

Actief sinds 04 Maart 2008
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 35823

Voorgaande reizen:

01 Maart 2008 - 18 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: