tekenen! - Reisverslag uit Dortmund, Duitsland van Rik - WaarBenJij.nu tekenen! - Reisverslag uit Dortmund, Duitsland van Rik - WaarBenJij.nu

tekenen!

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik

13 Maart 2008 | Duitsland, Dortmund

De Duitse cursus wordt nu wel steeds pittiger. Veel grammatica, en dat is voor mij toch alweer 5 jaar geleden… Gelukkig gaat de spraak steeds beter. Eigenlijk heb ik in de afgelopen twaalf dagen al heel veel geleerd! Bij mij in de klas zitten veel studenten die al een jaar of acht Duits studeren. Maar sommige van hen spreken echt niet beter Duits dan ik hoor! Alleen is hun grammatica dan wel weer drie keer zo goed…

Vandaag hadden we een leuke Duitse les. We moesten tekenen… Als er íets is wat ik níet kan dan is het wel tekenen! De opdracht was dat een medestudent zijn of haar kamer beschreef en dat ik die dan voor de hele klas op het bord zou tekenen. Uitgerekend ik moest als eerste tekenen. En de student die zijn kamer moest beschrijven is een van de best Duits sprekende studenten van ons allemaal en heeft een enorme kamer met heeeel veel spullen.. En die moest ík dus allemaal gaan tekenen, haha. Echt lachen!

Gelukkig mocht ik daarna mijn kamer beschrijven. Alleen ging dat ook niet helemaal goed. Er werd mij gevraagd of ik ook een ‘Fenster’ heb. “Nein, keine Fenster” zei ik… Maar toen moest ik dus uitleggen dat ik een dakraam had, nou doe dat maar eens in het Duits! Haha! Daarna vertelde ik dat ik ook een bureau op mijn kamer heb staan. Vervolgens vroeg de student die moest tekenen of ik ook een bureaustoel heb. “Nou nein, das habe ich nicht” antwoorde ik naar alle eerlijkheid. Ik zit namelijk nooit boven op mijn kamer achter mijn bureau te werken dus is het niet zo gek dat ik geen bureaustoel heb. Maar daar dachten ze in de klas anders over, haha. Dus moest ik dat helemaal gaan uitleggen in het Duits! “Ich habe keine, weil ich nicht auf meinem Zimmer arbeite.” Op dat soort momenten merk je echt wel dat je nog behoorlijk wat moet leren.

Vanaf dat moment werd aan alle andere studenten gevraagd of ze ook een bureaustoel op hun kamer hebben… En steeds werd er gegrinnikt. Ik snap er niks van!

Morgen hebben we ook weer een leuke Duitse les. Eerst gaan we met z’n allen een Duits ontbijt nuttigen en daarna moeten we allemaal een presentatie houden. ‘We’ dat zijn mijn Nederlandse studiegenoot Tijmen en ik. Die presentatie moet gaan over het land waar we vandaan komen. Nederland dus. Alleen is Tijnmen vanmiddag terug naar Nederland gegaan. Hij heeft daar een feestje en blijft het hele weekend in Nederland. Dus sta ik er morgen alleen voor… Vind ik niet heel erg hoor, want presenteren vind ik wel leuk! Ik ga mijn klasgenoten wat vertellen over een typisch Nederlandse sport: korfbal. Want die sport kent echt helemaal niemand in Dortmund! Ik laat ze morgen een filmpje zien van de wedstrijd LDODK A1 – SCO A1 van vorig jaar. Ja, dat gaat leuk worden!!!

  • 14 Maart 2008 - 05:31

    Flügel:

    Wel de gecensureerde versie toch? :-P
    Succes met je presentatie vandaag :-)

  • 14 Maart 2008 - 08:32

    Tako:

    Knip je die gele kaart er wel ff tussenuit(a)haha:p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Dortmund

Rik

Actief sinds 04 Maart 2008
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 35822

Voorgaande reizen:

01 Maart 2008 - 18 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: